Mobiliteit
Niet van politici maar van de inwoners van deze stad! We staan stil. Of het nu gaat over de ondertunneling van de spoorwegen of het autovrij maken van de markt… lokale politici vinden hun weg naar Brussel, de noden van de stad niet. Het mobiliteitsplan? Weggemoffeld in een schuif na 6 jaar kiesbeloftes. Schandalig! Lokaal met mandatarissen en op het niveau van vervoerregio Kempen. Ze slaagden erin bushaltes af te schaffen voor een school, aan de sociale wijk Kleerroos en om Noorderwijk en Morkhoven nog verder weg te duwen van Herentals Centrum. Dat is niet alleen slecht huiswerk maar asociaal. Uiteraard zijn het dezelfde partijen die op een ander niveau maatregelen doorduwen. We moeten de stilstand doorbreken!
Visie
Traditionele politici veranderen daarnaast sneller van partij dan van kostuum, wat het verschil tussen de partijen steeds kleiner maakt. Daarnaast verstoppen mandatarissen zich te vaak achter het lokale niveau en zullen ze zelden oppositie voeren tegen bovenlokaal beleid. Herentals is echt boos over het mobiliteitsvraagstuk en dit dossier moet bewegen. Laten we er iets positiefs van maken.
Wat wij willen
Eén: Neen aan verkaveling Poederkotbos!
Los van alle ecologische en historische argumenten zou dit prestigeproject de mobiliteit in Herentals centrum nog meer onder druk zetten. Het totaal aan ingetekende wagens versus het totaal van ingetekende woningen is totaal ongeloofwaardig. PVDA zegt ja aan stadsverdichting maar ook ja aan groene publieke ruimte. De gemiddelde bevolkingsgroei van +/- 150 personen per jaar in Herentals stelt de noodzaak van dergelijk megalomaan project ook in vraag. Naast het gebrek aan wenselijkheid is de bouw ook niet sociaal, op een cohousing project na. In de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake financiële stedenbouwkundige lasten is er geen verplichting opgenomen over sociale woningen en evenmin over bescheiden woningen. Het is dus niet alleen onwenselijk, maar ook nog eens asociaal.
Twee: Geef voorrang aan toegankelijke en democratische vervoermiddelen.
Voorkeur en voorrang geven aan vervoersmiddelen en vormen die toegankelijk en democratisch zijn. Waar openbaar vervoer, fiets en deelmobiliteit voorgaan op privé. Waar efficiëntie, snelheid en prijs effectief bevorderd worden om mensen ook effectief een modal shift te laten maken. Versus een beleid dat bepaalde vervoersvormen enkel mogelijk maakt voor de happy few en vooral de inwoner zonder wagen of oprit treft.
Drie: Het systeem van deelwagens verder uitbouwen
Voorlopig worden er vier elektrische deelwagens via Cambio aangeboden in de stad Herentals. Hoe meer gebruikers, hoe meer aanbod en hoe solider het systeem werkt. Een beetje zoals de sociale zekerheid. Zodoende kan je op een deelwagen rekenen en kan er meer gediversifieerd worden in het type wagen.
Vier: Sociale mobiliteit bevorderen
Zorgen dat de opleidingsgraad van je ouders, je sociaal-economische positie niet tussen generaties betonneert, met andere woorden reproduceert door foute beleidskeuzes. Zorgen dat een gebrek aan hoger diploma de democratische betrokkenheid en waardering en je plaats in de maatschappij niet ondermijnt. Ons onderwijs is kampioen geworden in sociale segregatie, waarbij kinderen uit een sociale klasse 90% zekerheid hebben omdat een generatie later te herhalen. PVDA Herentals wil zich actief inzetten met huiswerkklassen. Onderwijzers voor het volk?
Vijf: Sociale mobiliteit bevorderen
Zorgen dat de opleidingsgraad van je ouders, je sociaal-economische positie niet tussen generaties betonneert, met andere woorden reproduceert door foute beleidskeuzes. Zorgen dat een gebrek aan hoger diploma de democratische betrokkenheid en waardering en je plaats in de maatschappij niet ondermijnt. Ons onderwijs is kampioen geworden in sociale segregatie, waarbij kinderen uit een sociale klasse 90% zekerheid hebben omdat een generatie later te herhalen. PVDA Herentals wil zich actief inzetten met huiswerkklassen. Onderwijzers voor het volk?
Zes: Vervanging fietszone door zone 30
We blijven voorrang en prioriteit geven aan de zwakke weggebruikers, maar de verkeerscode biedt bij naleving voldoende tools om met de fiets veilig door de staat te rijden. Wanneer er veilig ingehaald kan worden, moet dat ook kunnen. Nu ontstaan er ondanks de goede bedoelingen soms gevaarlijkere situaties dan voorheen. Een goed fietsbeleid pest de auto niet en omgekeerd. De fietszone in de binnenstad vraagt evaluatie: de piste om verkeer te scheiden moet nog meer bewandeld worden.
Zeven: Publieke diensten
We gaan voor publieke diensten met mensen aan een loket. We verplichten banken om een bankautomaat binnen 15 minuten wandelafstand te voorzien. Specifiek voor Morkhoven is dat een probleem.
Acht: Herbekijken van het parkeer beleid
Sinds we betalen voor de NMBS-parking is heel het parkeerbeleid ad hoc moeten veranderen. Dat was te voorzien en PVDA heeft actief oppositie gevoerd tegen deze plannen. De Molenvest met Kunstencampus vormt zoals sommige andere eilandjes in de stad een parkeereiland met een uitzondering op het parkeerreglement. Hier kan je zonder kaart parkeren. Daardoor worden buurtbewoners en gebruikers van Kunstencampus tegen elkaar uitgespeeld wat niet de bedoeling kan zijn. Er zijn mogelijkheden om samen te werken met zaken en privépersonen. De stad moet initiatief nemen om de buurt bij elkaar te houden.
Negen: Autovrij maken van de markt
Autovrij maken van de markt met meer mogelijkheden voor plaatselijke horeca i.p.v goedkeuringen van steeds dezelfde zomerbars. Bekijken en/of een goed geplaatste randparking met pendelbus of ondergrondse parkeergarage uitgebaat door de stad, een alternatief kan zijn voor wagens en minder mobiele mensen. Tegelijkertijd moet de intensiteit en bezetting van de Grote Markt in de zomermaanden bekeken worden om de leefbaarheid van het centrum niet te vaak onder druk te zetten.
Tien: We verwachten dat het gemeentebestuur zich verzet tegen de inperking van het busvervoer.
We verzetten ons tegen de inperking van het busvervoer door de Vlaamse regering en De Lijn. PVDA wil er alles aan doen om voldoende lijnen en haltes te behouden/krijgen. Openbaar vervoer moet beschikbaar, comfortabel en liefst gratis zijn. Van de gemeente verwachten we dat ze een bijdrage geeft aan wie een abonnement neemt op het openbaar vervoer. Een derdebetalersysteem kan een opstap zijn. We dringen bij De Lijn speciaal aan op een buslijn naar elke wijk en naar elke industriezone. We breiden het aanbod uit zodat ook de vroege en late uurtjes bediend worden. Industriezones moeten met de bus bereikbaar zijn tijdens de shiftwissels. Maak het openbaar vervoer aangenaam, democratisch, efficiënt, verzorgd en groen.